Helden zijn het. Omdat ze – ieder op zijn manier – tot de besten in hun vak behoren. En met kennis, kunde en bevlogenheid ook nog eens een bijdrage leveren aan de volwassen- wording van het drinken van alcoholarm bier en suikerarm fris. Helden dus.
‘ALCOHOLVRIJ SPECIAALBIER MET DIEPGANG’
Het nadeel van alcoholvrije bieren is dat er geen alcohol in zit.’ Grolsch’ meesterbrouwer Marc Janssen zegt het grappend, maar de ondertoon is serieus. ‘Alcohol is een substantieel onderdeel van de smaak. De technieken om bier alcoholvrij te maken zijn de laatste jaren enorm verbeterd. Zeker bij de grotere brouwers, die het geld hebben om hierin te investeren. Met pils en ook Radler kunnen we inmiddels de originelen heel dicht benaderen. Bij zwaardere speciaalbieren is dat nog een ander verhaal – al hebben we wel een prijswinnend alcoholvrij Herfstbier en een Weizen 0.0. Daarom zetten wij ook in op innovatie van bieren waar geen ”reguliere” versie van is.’ Op nieuwe creaties dus. Zoals de Zomertijd 0.0. Marc: ‘Dat is een alcoholvrij zomers speciaalbier met diepgang. We hebben er fruitaroma’s aan toegevoegd, en het is hoppig. Voor mij is het uit- dagend zo’n bier te maken. Je bent echt aan het brouwen. Zonder de alcohol, maar wel met smaak. Ik denk dat er in dit segment nog een hele slag valt te maken.’ En die kans krijgt hij. Zijn domein, de Proefbrouwerij, in het hart van de Grolsch Brouwerij in Enschede, is het innovatiecentrum. Hier zullen ook de alcoholvrije varianten van de overige merken binnen ons moederconcern (Asahi, red.) worden ontwikkeld. ‘Dan praat je over onder andere Pilsner Urquell uit Tsjechië en het Italiaanse Peroni. Kijken wat we daar voor mooie dingen
mee kunnen doen.’